Praktijk voor Leren

 

 

b

      

   Leren!

   Coaching

   Mijn Beste Schooljaar

   Workshops

 

   Organisatie

   Aanpak

   Tarieven

   Contact met ons

  

  

   Vuurtorens

 

b

b

 

 

 

 

 

 

 

Leerproblemen...?

 

Wil je snel verandering...?

 

 

Praktijk voor Leren helpt!

 

 

 

 

Waarom deze praktijk?

Veel leerlingen lopen gedurende hun middelbare school op tegen problemen. Soms onmiddellijk na de start; soms geleidelijk aan. Het leren, wat misschien eerder zo makkelijk leek te gaan, lukt niet meer en resultaten stellen teleur. Vaak zijn ze zich niet bewust van de oorzaak van het probleem en school heeft niet altijd de tijd en mogelijkheden om hier op in te gaan. Leerlingen gaan op verschillende manieren met deze problemen (uitdagingen?) om, maar de meeste van deze manieren leiden tot alles behalve betere resultaten.

Toch is de oplossing vaak niet ontzettend ingewikkeld. Uit onderzoek blijkt dat bewust nadenken over leren (metacognitie) belangrijker is dan intelligentie als voorspeller van resultaten. Daarnaast blijken leerlingen vaak één of een paar cruciale vaardigheden te missen (bijvoorbeeld: actief lezen, samenvatten of plannen).

Door zich bewust te worden van welke manier van leren bij hem/haar past en door bijpassende vaardigheden te oefenen, krijgt de leerling in korte tijd betere resultaten, meer grip op het schoolwerk en meer plezier in school.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

©A9 Koen van den Driesche

De bekendste vuurtoren van Nederland -

de Brandaris uit Terschelling

(met dank aan www.vuurtorens.net)

 

b

Als je handelt zoals je altijd hebt gehandeld krijg je de resultaten die je altijd hebt gehad