Waarom deze praktijk?
Veel leerlingen lopen gedurende hun middelbare school op tegen
problemen. Soms onmiddellijk na de start; soms geleidelijk aan. Het
leren, wat misschien eerder zo makkelijk leek te gaan, lukt niet meer en
resultaten stellen teleur. Vaak zijn ze zich niet bewust van de oorzaak
van het probleem en school heeft niet altijd de tijd en mogelijkheden om
hier op in te gaan. Leerlingen gaan op verschillende manieren met deze
problemen (uitdagingen?) om, maar de meeste van deze manieren leiden tot
alles behalve betere resultaten.
Toch is de oplossing vaak niet ontzettend ingewikkeld. Uit onderzoek
blijkt dat bewust nadenken over leren (metacognitie) belangrijker is dan
intelligentie als voorspeller van resultaten. Daarnaast blijken
leerlingen vaak één of een paar cruciale vaardigheden te missen
(bijvoorbeeld: actief lezen, samenvatten of plannen).
Door zich bewust te worden van welke manier van leren bij hem/haar past
en door bijpassende vaardigheden te oefenen, krijgt de leerling in korte
tijd betere resultaten, meer grip op het schoolwerk en meer plezier in
school.
|